לחיות עם לקות למידה מתמטית
דיסקלקוליה היא לקות למידה שלעתים קרובות עומדת בצילן של הפרעות מוכרות יותר כמו דיסלקציה. עם זאת, השפעתה על חייהם של הנאבקים בה רחוקה מלהיות טריוויאלית. מצב זה, הקשור לקושי להבין ולתפעל מספרים ומושגים מספריים, עלול לעכב את ההתקדמות האקדמית ואת הפונקציונליות בחיי היומיום. על פי הערכות, הלקות משפיעה על כ-5-7% מהאוכלוסייה, בדומה לשכיחות של דיסלקציה. עם זאת, לעתים קרובות לקות זו אינה מאובחנת או מאובחנת בצורה שגויה, ומשאירה את הנפגעים ללא התמיכה וההתערבות המתאימים. עם חוסר מודעות למצב זה, אנשים רבים עם דיסקלקוליה מתויגים בטעות כ”גרועים במתמטיקה”, הערכה פשוטה מדי שעלולה להיות בעלת השלכות פסיכולוגיות ארוכות טווח, כולל חרדה ודימוי עצמי נמוך.
אבחון וטיפול בלקות
אבחון דיסקלקוליה אינו תהליך פשוט. אין מבחן אחד לגילויה, והתסמינים יכולים לעתים קרובות לחפוף ללקויות למידה אחרות. הסימפטומים יכולים לנוע מקושי בהבנת כמויות וסמלים מספריים ועד לחישובים בעל-פה ומושגים מופשטים כמו זמן וכיוון. האבחון דורש הערכה מקיפה של פסיכולוגים חינוכיים כדי לשלול גורמים אחרים כמו לקות למידה כללית או חוסר גישה לחינוך מתמטי איכותי. לאחר קביעת האבחנה, ניתן ליישם טיפולים שיסייעו לאדם להתמודד עם הבעיה. האסטרטגיות משתנות מאדם לאדם שכן דיסקלקוליה יכולה להופיע באופן שונה אצל אנשים שונים. חלקם עשויים להיאבק בחשבון בסיסי, בעוד שאחרים עשויים למצוא אתגר בפתור בעיות או להבין מושגים מתמטיים מורכבים. אסטרטגיות טיפול מותאמות, לפיכך, ממלאות תפקיד מכריע במתן מענה לצרכים הייחודיים של כל אדם. כיום, ישנן מספר אסטרטגיות טיפול בפועל. לדוגמה, הוראה רב חושית היא גישה שיכולה להועיל ללומדים עם הלקות. שיטה זו משתמשת בעזרים חזותיים, קלט שמיעתי והתנסויות מישוש כדי ללמד מושגים מתמטיים, מה שהופך אותם למוחשיים ומובנים יותר.
תובנות נוירולוגיות על דיסקלקוליה
מדעי המוח סיפקו תובנות מרתקות לגבי התופעה. מחקרים מצביעים על כך שהוא עשוי להיות קשור לתפקוד של האונה הקדמית, אזור המוח האחראי על קוגניציה מספרית. סריקות MRI גילו שאזור זה פחות פעיל אצל אנשים עם הלקות במהלך משימות הכוללות מספרים. עם זאת, חשוב לציין שמחקר המדעי על התופעה הינו מורכב ועדיין מהווה תחום צומח. בדיוק כפי שלקות למידה זו מופיעה באופן שונה אצל אנשים שונים, תפקוד המוח יכול גם הוא להשתנות מאוד מאדם לאדם. לכן, בעוד שהתובנות הללו מספקות הבנה מעמיקה יותר של המצב, הן אינן מתורגמות לפתרון אחד המתאים לכולם.