הוראה ישירה

מהי הוראה ישירה:
הוראה ישירה הינה טכנולוגיית למידה אשר מעצבת ובונה תוכניות לימוד פרטניות ביותר. תוכניות ההוראה הישירה מעוצבות על מנת לשלוט באופן מקסימלי בכל המשתנים הרלוונטיים אשר קשורים ללימוד מהיר ויעיל של התלמיד. הוראה ישירה באה ללמד את נושא הלימוד באופן יעיל, כך שכל התלמידים ילמדו את החומר במינימום של זמן. לכן, כל אסטרטגיה, טקטיקה וטכניקה ספציפית בהם נעשה שימוש בהוראה ישירה באה לשרת מטרה זו. השגת מטרה זו דורשת תשומת לב זהירה לכל האספקטים של הלימוד.

הוראה ישירה עונה על שאלות כגון: מהי מהירות הלימוד? איך ומתי מציגים חומר חדש? מה כמות התרגול הנדרש ללימוד נושא ויישומו? ממה מורכב המשוב שמורים מעניקים לתלמידים, איך בונים אותו וכיצד משתמשים בו? מהו רצף הכישורים הנחוצים ללימוד כישור מורכב כמו קריאה? ועוד.

המטרה של תוכניות ההוראה הישירה היא ללמד כל מה שהתלמידים זקוקים לו על מנת להתמחות בנושא מסויים או בכישור מסויים ולעשות זאת ביעילות הגבוהה ביותר. תוכניות ההוראה הישירה מקפידות לא ללמד את התלמידים דברים שהם לא צריכים.

​תוכניות ההוראה הישירה שונות מתוכניות לימוד מסורתיות בחמישה הבדלים עיקריים:
  1. שיעורי הוראה ישירה אינם מתרכזים בנושא לימוד יחיד (כמו לימוד שברים או לדעת להבחין בין עובדה לדעה). במקום זאת, שיעורי הוראה ישירה עובדים על חמישה כישורים שונים או יותר ומתרגלים אותם שיעור אחר שיעור עד להתמחות. בהדרגה, משלבים את הכישורים הללו לתוך כישורים חדשים בדרגת מורכבות גבוהה יותר. (לדוגמא: לאחר שהתלמיד התמחה בקריאת מילים הוא יעבור לקריאת משפטים שלמים.)
     
  2. רק כ- 10% מהחומר המועבר בשיעור מוקדש ללימוד נושא או כישור חדש. שאר החומר כולל חזרה על נושאים שנלמדו בשיעורים קודמים ויישומם בפעילויות שונות. עיצוב זה הכולל התקדמות בצעדים קטנים, חזרה מתמדת על החומר ויישום החומר, מבטיח שכל תלמידים ילמדו כל מה שהתוכנית מציגה.
     
  3. השיעורים בתוכניות ההוראה הישירה כתובים מראש החל מהמלל של המורה וכלה בדוגמאות שהוא מציג. התוכנית מציינת באופן המדוייק ביותר מהו מהלך השיעור, מהי כל מילה ומילה שעל המורה לומר לתלמידים, אלו תרגילים יתרגלו התלמידים, כיצד יהיה על המורה לתקן טעויות ועוד כהנה וכהנה. דרך זו של תקשורת בין המורה לתלמידיו מבטיחה תקשורת ללא פגמים וליקויים. תקשורת חלקה וללא דופי מבטיחה שלתלמיד תהיה פרשנות אחת ויחידה לכישור הנלמד.
     
  4. המבנה המוקפד של התוכנית מאפשר ניבוי על מידת ההצלחה של התלמידים ועל הכישורים שהם יתמחו בהם בכל שלב בשנה. בתוכניות ההוראה הישירה אין הפתעות. כל התלמידים בקבוצה ישיגו בקיאות ושליטה בחומר הנלמד. לדוגמא, אף אחד מהתלמידים לא יכשל בקריאה בסוף כיתה א’. ניבוי כה מדוייק לא יכול להתבצע בתוכניות המסורתיות משום שעיצובן אינו מאפשר זאת והרבה תלמידים נאבדים בדרך וחומקים מבין האצבעות.
     
  5. כל תוכניות ההוראה הישירה נוסו ונבחנו באופן נרחב ותוקנו ושופרו בהתאם לביצועי התלמידים. כאשר תוכניות אלה מפורסמות לאחר בדיקות מקיפות, הן עובדות. יש לשים לב שמבחן ביצועי התלמידים כחלק מתהליך כתיבת ופיתוח התוכניות, אינו קיים באף אחת מהתוכניות המסורתיות. זו הסיבה מדוע הן אינן עובדות כהלכה עם כל טווח התלמידים.
לסיכום, תוכניות ההוראה הישירה מצליחות במקומות שתוכניות אחרות נכשלות כי הן בנויות באופן המדוייק והמוקפד ביותר כיאה לטכנולוגיה השואבת כוחה מהמדע.