אחד הנושאים הבולטים כיום בתחום החינוך, אשר זוכה להשקעה גדולה הן בקרב מורים ומנהלים והן בקרב חוקרים בתחום, הוא הנושא של הוראה מתקנת. נושא זוכה להכרה רחבה, בזכות הצורך בו וכן העובדה שילדים רבים זקוקים להוראה מסוג זה.
הרעיון שעומד מאחורי הוראה מתקנת היא, הוראה בשיטה ישירה. הרעיון הוא ליצור שיטות הוראה מותאמות עבור התלמידים באופן ישיר, כך שהם יקבלו בדיוק את מה שהם צריכים ויוכלו להתמודד עם הקשיים השונים ולהדביק את הפער משאר הכיתה.
אנחנו יכולים למצוא הוראה מתקנת בכתיבה, הוראה מתקנת באנגלית, בחשבון ובעוד מגוון רחב של מקצועות ונושאי לימוד, עם זאת הבסיס הוא לרוב כתיבה, קריאה, שפות זרות וחשבון.
הנחת המוצא שעומדת בפני הרעיון של הוראה מתקנת היא, שהילד אשר זקוק לשיטות הוראה מותאמות, מתמודד עם ליקוי למידה שונים אשר משפיעים עליו בבית הספר ומקשים עליו להצליח בלימודים ויתרה מזו, מקשים עליו לעמוד בקצב של שאר התלמידים. לכן בשביל שהוא יכול לעמוד בנורמות הלימודים בכיתה ולהישאר איתם באותו קו, הוא צריך לקבל שיעורים בהתאמה אישית, בין אם זה בזמן השיעור ובין אם זה אחרי הלימודים. שיטות של הוראה מתקנת בכתיבה, הוראה מתקנת באנגלית או בחשבון, מותאמות ליכולות שלו, כך שהוא יוכל ללמוד את החומר בצורה פשוטה ויעילה, דרך פיתוח שיטות שיכולות לעזור לו גם בהמשך.
בכל הנושא של הוראה מתקנת, אנחנו יכולים לראות אופי עבודה דומה באופן יחסי. הרעיון הבסיסי הוא, שמתאימים את סביבת העבודה לצרכים של התלמיד כך שהוא יכול ללמוד בצורה נוחה ומותאמת ליכולות שלו, לאחר מכן, יוצרים תרגולים אשר מאפשרים לו להבין את החומר ולאט לאט להתקדם, גם צורת התגמול היא ייחודית ומתבססת על העדפה של תגמול על פני ענישה, כאשר התגמול על הצלחה ניתן מיד בסיום פתרון תרגיל טוב, כך שהוא יוכל לחבר את הקשר בין התגמול להצלחה.
חשוב לומר פיתוח שיטות הוראה מתקנת בכתיבה, הוראה מתקנת בחשבון או בכל תחום אחר, לא נוצר יש מאין, אלא נוצר אחרי תהליך של אבחון ותצפית על הילד, דרכי עבודתו, האופן בו הוא ניגש לשיעורים, האופן בו הוא לומד, כיצד הוא מחלק את הזמן ומארגן את עצמו לקראת הלימודים ועוד.
לאחר מכן, יוצרים תוכנית מותאמת לצרכי התלמיד, תוכנית פרטנית אשר מותאמת אך ורק לכישורים ולצרכים שלו, לא עובדים על התוכנית הזאת עם תלמידים אחרים, שכן כל תלמיד זקוק למשהו אחר. הרעיון הוא לעבוד איתו תחילה על דברים שהוא טוב ומצליח בהם, ולאחר מכן על דברים שהוא חלש בהם. הסיבה היא, כך אפשר לפתח את הביטחון העצמי שלו ולעזור לו לפתח תרגילים וכישורים שונים.
במסגרת התוכנית גם יוצרים בדיקות מעקב שונות ושיטתיות, שהמטרה שלהן היא לראות אם יש התקדמות בתוכנית והאם הילד עומד במטלות השונות ובאיזו רמה. אותן בדיקות עוזרות למורים לקבוע האם אפשר וצריך להמשיך באותן שיטות או שמא יש לבחור בשיטות הוראה חדשות.
לפני סיום חשוב לומר, הוראה מתקנת בכתיבה ובכל תחום אחר, חייב להיות מותאם לא רק לצרכי הילד אלא גם לחומר הנלמד כמובן ומן הסתם, התהליך חייב להתבצע על ידי אנשים שמתמחים בתחום, לא רק מבחינת שיטת הוראה מתקנת אלא גם במקצוע אותו מבקשים ללמד ולחזק את הילד.
לסיום, אם אתם מעוניינים לדעת עוד על הוראה מתקנת בכתיבה ובכל נושא אחר, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולקבל את כל המידע בנושא. מרכז דורון נמצא כאן לרשותכם.