הוראה מתקנת

בשנים האחרונות אנחנו יכולים לשמוע יותר ויותר את המונח הוראה מתקנת, מסלול מיוחד בתחום של חינוך אשר נועד לעזור לילדים ואנשים עם קשיי למידה, במטרה לאפשר להם ללמוד בצורה סדירה ולהצליח בלימודים, כך שלא יישארו מאחור ויוכלו להשתלב בחיי החברה בעתיד. 

הוראה מתקנת, או כפי שנהוג לקרוא לה גם, הוראה ישירה, מתבססת על הרעיון שכל תלמיד, גם מי שאיננו מצליח בלימודים ואיין לו את הכלים והיכולת להתמודד עם מה שמצפים ממנו, יוכל לקבל את הכלים בשביל להתקדם. הרבה פעמים חוסר ההצלחה נובעת מהעובדה שהילד לא מצליח לתפקד כפי שמצופה ממנו, מבחינה שכלית או מבחינות אחרות (רגשית או תקשורתית), מה שמוביל בסופו של דבר לסיטואציה, בה הוא מתקשה לעמוד בנורמות של הכיתה מבחינה הישגית. מאחר ויכולה להיות לכך השפעה על עתידו, לא רק בלימודים אלא בכלל, הרי שנדרש שילוב של הוראה ישירה בשביל לאפשר לו לשפר את הישגיו ולעמוד בתנאים המצופים ממנו. 

בשביל לקבל שירות של הוראה מתקנת, יש לעבור מבחנים שונים, אשר בוחנים את יכולותיו של התלמיד ואת מצבו מבחינה לימודית. לא תמיד עצם זה שילד לא מצליח בלימודים מלמד שהוא בהכרח זקוק להוראה מסוג זה. בכל מקרה האבחון נעשה על ידי מאבחנים מקצועיים, והלימודים מתבצעים על ידי מורים לחינוך מיוחד, מורים ומומחים בתחום של לקויות למידה ועוד. חשוב לומר ניתן למצוא, כיום, מומחים בתחום של הוראה מתקנת במרכז ובמקומות אחרים בארץ. 

כיצד מתבצעת הוראה מתקנת?
הוראה מתקנת מתבצעת על פי שלבי עבודה הבאים:
בשלב הראשון אוספים מידע על הילד, באמצעות תצפיות, אבחונים, שאלונים, ראיונות ועוד. המטרה היא לזהות את רמת הכישורים שלו ולדעת באיזה מצב הוא נמצא. 

בשלב השני יוצרים עבורו תוכנת עבודה פרטנית שמבוססת על למידה של אחד על אחד עם המורה, בהתאם למידע שנאסף אליו. חשוב לומר, התוכנית תתבצע באופן כזה שבהתחלה יעבדו עם הילד על דברים שהוא טוב בהם ורק לאחר מכן על דברים שהוא חלש בהם. המטרה היא לבנות לו ביטחון עצמי וכן סט של כלים שיכול לעזור לו בעתיד. 

חשוב לומר עוד, מדובר בתוכנית עבודה פרטנית אך תקופתית, המטרה בכל פעם לשפר ולשנות את הכלים השונים איתם עובדים. בין אם מדובר בהוראה מתקנת במתמטיקה או בהוראה מתקנת במקצועות אחרים או אפילו בקווים כלליים. 

בשלב השלישי, מכינים כלי מעקב ומדידה שונים, שמטרתם לבחון את התקדמות הילד לאורך תקופה. בצורה כזו אפשר לדעת האם הוא הצליח או לא, האם הוא התקדם בלימודים וכיצד. 

מלבד זאת, הרי שהוראה מתקנת כוללת אלמנטים נוספים, למשל, שיטת תגמול שונה מזו שאנחנו מכירים בדרך כלל, מדובר על שיטה שמתעסקת בתגמול על פני ענישה, המטרה היא לתת לילד כלים ומוטיבציה להצליח במקום לפחד מהכישלון. כמו כן בשיטה זו, נהוג להצמיד את התגמול באופן מיידי להצלחה, כך הוא יכול לקשר בין השניים. 

הוראה מתקנת ם מחייבת שינוי של סביבת הלימודים, באופן כזה שלא תהיה שום הסחת דעת והילד יוכל להתמודד עם הקשים השונים שעומדים מולו בצורה פשוטה ונוחה. 

אחד המרכזים שמתמחים בהוראה מתקנת בישראל, הוא מרכז דורון שמספק מומחים בהוראה מתקנת במרכז. בקרב המומחים במקום נמצאים מורים ובוגרי תארים מתקדמים בתחום של חינוך ולקויות למידה. כל מי שמגיע למרכז נהנה משירות איכותי ודרכי הוראה מתקדמים. ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון או דרך אתר האינטרנט ואנחנו נשמח לספק לכם את כל המידע שאתם צריכים בנושא.