אחד הנושאים הבוערים ביותר במערכת החינוך בשנים האחרונות הוא התחום של קשב וריכוז. ילדים רבים מתגלים כמי שמתמודדים עם בעיות של קשב וריכוז, מה שמפריע להם לשבת בכיתה או בבית וללמוד, דבר שמוביל לציונים נמוכים במהלך הזמן.
הרבה פעמים טיפול בבעיות קשב וריכוז, מתחבר גם לטיפול תרופתי וגם לבעיות אחרות, אשר לא בהכרח יש להן קשר, כך למשל אנחנו יכולים למצוא לא פעם ילדים אשר נדרשים לעבור טיפול במיומנויות קריאה וכתיבה, אשר כתוצאה מהקשיים שהם חווים בהקשר לזה, הם מתקשים להתרכז בכיתה או להתייחס לחומר הנלמד, מה שמוביל לא פעם למחשבה שהם צריכים לעבור גם טיפול בבעיות קשב וריכוז.
כאן המקום לסתור את שתי הטענות הנ”ל. טיפול במיומנויות קריאה וכתיבה איננו מחייב טיפול בבעיות קשב וריכוז, שכן אין קשר בין השניים. ילדים רבים מתקשים לקרוא או לכתוב, מתמודדים עם דיסלקציה אך אינם צריכים להתמודד עם בעיות קשב. להיפך, הם יכולים לשבת זמן ולהשקיע בלימודים בלי לאבד את יכולת הריכוז שלהם. עם זאת צריך לומר, אם הילדים לא מקבלים טיפול במיומנויות קריאה וכתיבה כנדרש, סביר להניח שעם הזמן הם ירגישו את זה, שכן הם יהיו מאחורי כל הכיתה, ויהיה להם קשה להתמודד עם הפער שנוצר בינם לבין שאר הילדים.
נקודה נוספת שצריך לסתור הוא, שטיפול בהפרעות קשב חייב להתבצע באמצעות כדורים. זה לא מדויק. אומנם לרוב טיפול זה נעשה עם ריטלין וכדורים אחרים, אך אנחנו יודעים שניתן לבצע טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות. למעשה, יש מומחים רבים שסבורים שמצב זה עדיף שכן כך הילד לא הופך להיות תלוי באותם כדורים ונהנה מטיפול שיכול לעזור לו באופן אמיתי ולאורך זמן.
כיצד הטיפולים מתבצעים?
טיפול במיומנויות קריאה וכתיבה או טיפול בבעיות קשב וריכוז, מתבצעים על 3 מישורים עיקריים, מישור אחד הוא תצפית ואבחון של הילד, מישור אחר הוא הפסיכולוגי, רגשי, נפשי, שמטרתו להבין כיצד הילד מרגיש, כיצד הוא מתנהל, וכיצד יש לגשת אליו, ומישור אחר, הוא זה שמתייחס לצד המעשי. מטרתו לתת לילד כלים שיכולים לעזור לו.
טיפול במיומנויות קריאה וכתיבה, נועד לעזור ליצור אוצר מילים, להבין אותן, לדעת כיצד להשתמש בהן, לחבר אותן בצורה נכונה בתוך המשפטים, כיצד ליצור רצף רעיוני במשפט, להגות אותן בצורה נכונה ועוד. צריך לזכור הילדים אשר עוברים טיפול במיומנויות קריאה או מיומנויות כתיבה (וכמובן ביחד), הם ילדים שנמצאים בגיל בו הם אמורים כבר לקרוא ולכתוב בצורה שוטפת, לא מדובר על ילדים קטנים אשר ההורים חשים שהם לא מתפתחים מספיק ביחס לילדים אחרים. לכן תהליך האבחון הראשוני הוא ביחס לגיל שלהם. אם מתברר שמדובר בילדים קטנים שאינם אמורים לקרוא שוטף, אז אפשר לחכות עם הטיפול.
גם במקרה של טיפול הפרעות קשב וריכוז ללא תרופות, הרי שמדובר בטיפול שמיועד לילדים אשר נמצאים בגיל בו הם לא אמורים להתנהג באופן בו הם מתנהגים. הרעיון הוא לא להתחיל את הטיפול בשלב בו הילד לא זקוק לו או שהטיפול לא יכול לעזור לו, אלא בשלב בו הטיפול יכול להיות יעיל לצרכים שלו.
אם אתם מעוניינים לדעת עוד על טיפולי במיומנויות קריאה וכתיבה או בהפרעות קשב וריכוז, זה הזמן ליצור איתנו קשר ואנחנו נשמח לעמוד לרשותכם. מרכז דורון מתמחה בטיפול בקרב ילדים ומבוגרים. ניתן לפנות אלינו עוד היום והצוות שלנו ישמח לעמוד לרשותכם. פנו אלינו דרך האתר או בטלפון.