תענוג לקרוא – כיצד נעודד את ילדנו לקרוא?
- הפיכת לימוד הקריאה לחוויה מהנה – עודדו את הילד, הצביעו על נקודות החוזק שלו ועל הדברים בהם הוא מצליח. לעולם אל תבקרו ותחלישו אותו.
- קריאה כפעילות משותפת להורים וילדים – קיימים ספרים רבים שכיף לקרוא ביחד ותורמים לחוויה מהנה ומגבשת. ספרים עם חמשירים וחריזה שיעלו חיוך על הפנים, יהפכו את הלמידה לזמן של הנאה.
- חרוז גנוז הפך לתפוז – חשוב מאד להבין ולהכיר את הצלילים שמרכיבים את המילים. שימוש בחרוזים (חם-דם-שם) מעוררת מודעות פונולוגית.
- זאת לא אות, זה צליל – אנחנו רגילים ללמד את הילדים שלנו את שמות האותיות, אך האותיות בעצם מסמלות צלילים. חשוב לשים דגש על הצלילים עצמם – האות ל’ מייצגת את הצליל ללל, האות ב’ מייצגת את הצליל בבבב וכך הלאה.
- עוד הפעם, עוד הפעם – קריאה חוזרת היא כלי אפקטיבי וחשוב. מומלץ לחזור ולקרוא קטעים וסיפורים מוכרים. כך תעלו את קצב הקריאה של הילד ותתרמו לשיפור הקידוד וההבנה.
- יצירת חוויה של הצלחה – כאשר מתרגלים קריאה חשוב לבחור סיפורים שהם קצת מתחת לרמה של הילד, וליצור חוויה של הצלחה. אפשר להזמין אותם לקרוא סיפור לאח הצעיר או לבובות וכך להסביר מדוע בחרתם דווקא את הסיפור הזה.
- עניין של הרגל – הפכו את הקריאה למנהג קבוע – כל יום קוראים באותה השעה. אפשר גם להצמיד לזמן הקריאה משהו כייפי –טלוויזיה, מחשב או משחקים – וכך זמן הקריאה יהיה שער לעוד חווית מהנות.
- זה לא אתה זה אני – ילדים קוראים אם הם רואים את ההורים שלהם קוראים. חשוב שהילדים יראו אתכם קוראים, יראו ספרים בבית ויבינו שקריאה היא דרך חיים.
- להתחיל מהתחלה – ישנם ילדים שמתקשים בקידוד (בחיבור כל האותיות והצלילים למילים). כדי לעזור להם מומלץ לרדת לבסיס המילים באמצעות דף בו קוראים בנפרד את האותיות והצלילים. חמש דקות קריאה של הדף יצרו שינוי אמיתי.
- קחו את זה בקלות – לכל ילד יש את הקצב שלו ואת הדרך הנכונה בשבילו. אל תכנסו ללחץ, תיהנו מהדרך ויחד איתו תגיעו לתוצאה.
- מה בא לך לקרוא? – חשוב להתחיל עם נושאי קריאה שמעניינים את הילד – מגזינים לילדים, ספרים, חוברות – כל מה שמדליק לו או לה אור בעיניים.
- יש אינספור טקסטים לקריאה – קומיקס, סיפורים, שירים, סיפור דמיוני, אינטרנט מדעי, אתרי ילדים – מגוון הטקסטים העומדים לרשות הילדים הוא אינסופי. חשוב לגוון כמה שיותר ולחשוף את הילד לסוגים שונים של טקסטים ומדיומים.
- מותר לטעות אבל חשוב לתקן – חשוב שתקפידו על קריאה לפי הניקוד. אם כתוב וּפִיתְאוֹם (פ’ רפה) לא לוותר לילד אם הוא קורא וְפִּתְאוֹם. ברגע שלא מקפידים על הניקוד הטעויות זולגות למקומות אחרים בתהליך הלמידה.