שטף קריאה

דיוק ושטף קריאה, דיוק, מהירות והבנה
אם נפרק את תהליך הקריאה נגלה שני מרכיבים עיקריים – הראשון הוא זיהוי המילים המורכבות מאותיות וצלילים (כאשר בעברית האותיות והצלילים ממוקמים באזורים שונים – האותיות בשורה שרצה מימין לשמאל והניקוד מתחת לאותיות). המרכיב השני הוא הבנת משמעות המילים שנקראו.

לאנשים רבים משימת הקריאה נראית מובנת מאליה והם מבצעים את שני מרכיבי תהליך הקריאה, זיהוי המילה והבנת המשמעות, בו זמנית. אך עבור ילד שרק לומד לקרוא, ועל אחת כמה וכמה עבור ילד בעל לקות למידה, משימת הקריאה, על שני מרכיביה, היא אתגר לא פשוט.

לא מוותרים על איכות הקריאה

קריאה איכותית היא כלי חשוב, לא משנה בני כמה אנחנו והיכן אנו נמצאים, אך כיצד ניתן למדוד אותה?
איכות הקריאה נבדקת על ידי שני מדדים – דיוק ומהירות. כלומר, דיוק לבדו אינו מספיק. לימוד אינטנסיבי ששם דגש על שילוב של מהירות ודיוק מאפשר לתלמיד להגיעה לקריאה שוטפת, הוא ממש הופך למומחה בקריאה.
קריאה שוטפת ואיכותית מספקת לילד כלים וביטחון בהתנהלותו בעולם – הוא יכול לראות סרט ולקרוא את התרגום במהירות, לחשב במכולת אם נתנו לו עודף מדויק ולעמוד בקצב ההתקדמות של הכיתה. בנוסף, כאשר לילד יש בסיס איתן שמקנה לו ביטחון, הוא מתפנה ללמידה חדשה ונכונה המסתמכת על יסודות יציבים.

שטף קריאה במרכז דורון
שטף קריאה במרכז דורון נמדד בפרמטרים פונקציונאליים : זיהוי מילים ומשמעותן, מהירות הקריאה (מספר מילים לדקה), זיכרון, סיבולת (האם הילד יכול לקרוא במשך זמן ממושך), יישום במצבים טבעיים הכוללים הסחות (רעש, המצאות בכיתה או באולם קולנוע) ושילוב עם כישורים אחרים (לדוגמא העברת משוואה מילולית למשוואה מתמטית).

במרכז אנו אוספים נתונים בצורה עקבית על כל אחד מהילדים. כך אנו יודעים לנטר את קצב התקדמותם, ולשים את האצבע על המקומות בהם הם מתקשים ולספק מענה מהיר ומקצועי. כך מובטח כי כל תלמיד יגיע, בסופו של דבר, לשטף קריאה ברמה גבוהה ויוכל להתקדם הלאה ולבנות מגדלים של למידה והנאה.