תכנית לימודית

אנו, במרכז דורון, מאמינים שכל הילדים יכולים ללמוד ללא קשר לאופי הקשיים שלהם בעבר ובהווה, אמונה זו נשענת על ניסיון נצבר בן עשרות שנים של מורי המרכז שהתמחו בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

אנו, במרכז דורון, יודעים כיצד להקנות לילד מקבץ של כישורים שיהפכו אותו ללומד עצמאי, הבטוח ביכולותיו ומצליח במשימותיו מבלי להזדקק ל”קביים” ולהקלות למיניהן.

אנו, במרכז דורון, שמים דגש על חווית למידה חיובית ומהנה, הקו המנחה את תהליך הלמידה הוא שעל הילד כל הזמן לחוות הצלחות, לפיכך, תוכנית העבודה הנבנית לכל ילד עשויה כך שבכל רגע נתון הילד יצליח בביצוע משימות הלמידה.

אנו, במרכז דורון, מבססים את תהליך ההוראה על שיטת ההוראה הישירה (Direct Instruction). הוראה ישירה היא שיטת לימוד המגדירה רצף של כישורים בהם הילד אמור לשלוט, כל כישור מתורגל עד להתמחות מלאה. משהושגה השליטה בכישור הילד יידרש לשליטה בכישור חדש בדרגת מורכבות גבוהה יותר.

מרכז דורון מקדם אצל הילד שלושה סוגים של כישורים:
כישורים אקדמיים בסיסיים
 – קריאה, כתיבה, חשבון
כישורי למידה – התארגנות, הצבת מטרות, הסקת מסקנות, קשב, שימת לב לסביבת הלמידה
כישורי ביצועים – ביצוע משימה באופן מדויק ובמגבלת זמן, ביצוע שקט וממוקד מטרה מבלי להפריע לחברי הקבוצה ומבלי ליצר תסכול אצל הלומד.

מה מיוחד בנו ?
הובלת תהליך למידה שכולו מושתת על הצלחות וחוויית למידה מהנה ולא מתסכלת עבור הילד, דבר הגורם לו לרצות להגיע למרכז ולהמשיך להתמודד עם המשימות הניתנות לו.

גיבוש התלמידים כקבוצת למידה, קבוצה הנותנת מענה לא רק לצד הלימודי אלא גם לצד הרגשי והחברתי ומהווה מקור של חוזק עבור פרטיה.

התקדמות המוכתבת על פי מידת השליטה וההתמחות שהתלמיד מפגין בכישור שאותו למד. במרכז דורון המדד למעבר לשלב הבא איננו הזמן החולף אלא מידת ההתמחות בכישור. במקום להקדיש זמן קבוע מראש ללימוד כישור מסויים ולעבור לנושא הבא גם אם לא הושגה מומחיות בכישור, אצלנו התלמיד עובר לשלב הבא רק לאחר שהגיע למומחיות בשלב הנוכחי, השליטה בכישור הנרכש צריכה להיות מהירה, קלה ואוטומטית על מנת שתהיה שימושית.

השליטה בכישור נמדדת ברמת השטף. שטף הינו היכולת לעסוק בהתנהגות כלשהי באופן מדויק וללא מאמץ. מטרתנו היא  שהילד ישלוט בכישור ברמה כזאת שהכישור יהיה זמין עבורו ביום יום והילד יזכור אותו גם לאחר זמן רב ללא אימון.

התמחות במרכז שלנו מוגדרת כמעבר ל 100 אחוז. נדב ואיתן קיבלו 100 במבחן. איתן סיים את המבחן אחרי 15 דקות ונדב סיים אחרי שעה. כמובן שיש הבדל בין שני התלמידים. הבדל חשוב זה לא נראה בציון רגיל, במילים אחרות, בנוסף ל- 100 אחוזי דיוק בתשובות, אנו משתמשים גם ביעדי זמן (משך הזמן למשימה מסוימת) המהווים חלק מקריטריון להתמחות.

שיטת ההוראה במרכז, מסתמכת פחות על לימוד ויותר על אימון.

התקדמות התלמיד נמצאת במעקב מתמיד, תוך רישום עקבי של נתוני ביצוע, המעקב הצמוד מאפשר זיהוי נקודות קושי ושינוי תוכנית ההוראה כך שהילד יצליח ויעמוד במשימה באופן מיטבי.